torsdag 10 december 2015

JAG MINSKAR PÅ BRÖDET

Igår åt jag korvsoppa med diverse grönsaker till middag. Jag tre stycken falu rågrut-knäckebröd till med bregott på. 



Det tog inte lång tid förrän jag fick känningar av en eventuell körning i magen. Det blev inte så mycket mer än så, men känningen fanns kvar ett tag under kvällen.

I morse kom det en prutt vid uppstigning från sängen. Det var något som förvånade mig, i o m att jag inte pruttat så mycket på morgnarna den här veckan. En positiv förändring som jag inte ens reflekterat över :).
Jag drack lite vatten och gick ganska snart därefter på toa. Jag var hård i magen. Och lös i slutet.
Min enda slutsats är att det var för mycket brödfibrer i slutet på dagen. Jag tuggade måltiden väl. Det är något jag lärt mig nu.

Här är en förteckning på allt jag åt igår: 

FRUKOST
havregrynsgröt med chiafrön och krossade linfrön, russin och ban + ½ glas apelsinjuice

LUNCH
kokt potatis med fiskgryta och brysselkål - kokta i grädde, tomater, ärtor

MELLANMÅL
1  hälsoboll

MIDDAG
korvsoppa med grönsaker och 3 falu rågrut-knäckebröd med bregott

Jag kan för lite om näringslära för att veta om jag ätit lagom, för mycket eller för lite.
Jag insåg dock, att jag får minska ned på havregrynen till gröten nästa gång - i o m att jag har både chiafrön och krossade linfrön i gröten. Portionen blev för stor, i o m att jag tuggade gröt med banan i nästan 20 minuter, för att hinna känna in mättnaden.

Lunchmaten vållade mig inga bekymmer (det gjorde det dock lite grann igår - på kvällen...).

Hälsobollen var det inga problem med heller.

Men däremot knäckebröden.

Enligt FODMAP-tänket, kan man se magen som en hink. Hela dagens konsumtion samlas där - tills det töms dagen därpå (om allt funkar som det ska, vill säga). Om det blir för mycket av något, reagerar magen på detta. I det här fallet kan jag väl tänka mig att både fiberrik gröt och tre stycken fiberrika knäckebröd blir för mycket för mig.

Kanske behöver jag inte utesluta det helt ur kosten, utan börja med att minska ned det till ett knäckebröd vid måltiden...
Lagom är bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar