måndag 14 december 2015

GRYMT GRANOLAGRUS - ENLIGT JAMIE OLIVER

Jag har börjat anamma Jamies tips och trix från sin senaste bok Jamies supermat.
Jag har gjort granolagrus av de ingredienser jag vanligtvis har i min havregrynsgröt:
havregryn
chiafrön
krossade linfrön
nyponskalpulver
torkade blåbär
svarta vinbär
tranbär
russin
kanel
nötter

På så sätt, är det lätt att ta två rågade matskedar, tillsammans med mandelmjölk (ny ingrediens för mig), för att koka sin gröt. Man kan toppa med färsk frukt eller färska bär.

Det fina med det här granolagruset är att den är en bra bas för smoothies, pannkakor m m. Och det gillar jag. Att man kan använda en sak på flera områden :).

Först i början tyckte jag att det såg väldigt fattigt ut i grytan, så jag hällde i lite mer granolagrus. Det blev till slut en väldigt matig gröt, tack vare nötbitarna.

Jag hade en liten ekologisk banan till. Det behövdes, för det kändes som att tugga grahamsmjöl eller något liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar