måndag 14 december 2015

HÄLSOBOLLAR - ÄPPELTRYFFLAR (recept från Ica)

Istället för godis, glass, kakor, bullar m m, väljer jag ett nyttigare alternativ. Jag har gjort hälsobollar, ÄPPELTRYFFLAR, efter ett recept från Ica.
Det känns väldigt bra att göra ett medvetet val, för att påminna mig själv om att jag inte behöver vara slav inför det vita sockret.

Jag börjar faktiskt bli både förbannad och irriterade över det faktum att skräpmat tillåts ta så mycket plats i våra livsmedelsbutiker och andra ställen, där butiksägarna vill tjäna lite extra på skitvaror, som inte ger oss något annat än dåligt samvete, dålig hälsa och brist på intressantare alternativ.
Jag menar, det matas ju ut både chips, kakor, bullar, glass och godis. Saft och läsk glömmer jag ju av, men de upptar också en stor yta i butiken. Allt är strategiskt utplacerat i butiken, så att man - via en snitslad bana - nästan omöjligen, skall kunna ta sig igenom utan att åka dit.
Det har jag i o f s gjort i tre veckor nu, så jag känner mig stark. Men tänk på de som inte tänker till ett varv extra. Det är lätt gjort att det slinker ned både det ena och det andra, nästan utan att man tänker sig för.
Varför tillåter man detta, i dagens Sverige?
Jag tror, att om inte tillgängligheten var så stor, så skulle intaget av onödiga kalorier minska. Jag menar, vem BEHÖVER egentligen ovannämnda saker? Ingen. Det finns ju mycket man kan göra själv, och på så sätt själv styra innehållet. 


Bilden är lånad från Ica. 

ÄPPELTRYFFLAR

2 st äpplen
2 dl russin
1½ dl urkärnade dadlar
3 msk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 dl hasselnötter
2 dl cashewnötter
Kokosflingor

Blötlägg dadlarna, 1 timma. Ta bort kärnorna.
Riv äpplena. Krama ur det mesta av vätskan. Lägg allt, utom kokosflingorna, i en matberedare och mixa ihop till en grovkornig massa.
Forma till bollar och rulla i kokosflingor.

Hälsobollarna är saftiga och goda. Äpplenas syrlighet kommer igenom fint.
Jag förvarar mestadelen i frysen och tar fram vid behov. Jag äter max två sådana under en dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar