torsdag 17 december 2015

NYPONPANNKAKOR MED BÄR

Dagen började med ett glas vatten, i förhoppning om att jag skulle kunna göra nummer två på toaletten. Det dröjde. 
Jag minns inte om jag fick fullgjort uppdraget före eller efter frukosten, men jag minns att den luktade väldigt illa. Huvva mig...
Kanske blev det lite för mycket av det goda igår, med bröd vid två olika tillfällen under dagen (frukosten och mellanmålet). 



...

Dagens frukost bestod av 1½ liten nyponpannkaka (på assiett) med lite tinade bär.



Här är receptet för 4 portioner, som jag hittade på nätet:

BLANDA IHOP
½ dl bovetemjöl
1/4 dl nyponskalpulver
½ dl mandelmjöl
½ tsk bakpulver
½ nypa salt

RÖR I
½ msk flytande honung

HÄLL I
2 dl havremjölk - under omrörning
Vispa tills smeten är slät.

VISPA NED
2 st ägg

GRÄDDA PANNKAKORNA 
med kokosolja - i en liten stekpanna - på hög värme.

Smaksätt pannkakorna med färska eller tinade bär.

...

Det här kan ju vara en helt ok frukost, om man vill ha variation från gröttuggandet :). Jag klurar lite grann på om det går att lägga till chiafrön för att öka mättnadskänslan över tid... Om inte, kan jag givetvis strö lite frön på själva pannkakorna :).
(Och när jag satt där och tuggade i mig mina pannkakor, kom jag ju på, att jag kunde använt mig av Jamie Olivers grymma granola-grus för att göra pannkakorna, i vilket jag har både chiafrön och krossade linfrön :). Det är väl just nötterna jag känner mig tveksam inför att ha i pannkakorna. Jag kan givetvis göra min egen mjölblandning, med inspiration av Jamies granola-grus :).)

Jag är i alla fall glad över att jag fått i mig både:
  • havre (mjölken)
  • nyponskal
  • mandel
  • ägg
  • blåbär och hallon

denna morgon... :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar