måndag 21 december 2015

OM ATT TA HAND OM SIG SJÄLV - tankar från Anna Hallén

Jag lånar lite tankar från Anna Hallén - och formar om den så att jag förstår och kan följa dem under det kommande året :).

BUDORD - OM ATT DUGA SOM JAG ÄR:
  • Jag duger. 
  • Jag prioriterar mig själv och min hälsa. 
  • Jag tar hand om mig själv. 
  • Jag tackar inte ja så fort någon ber om min insats. Jag ber att få betänketid och ser över mitt liv och min aktuella situation innan jag tackar ja eller nej. 
  • Jag ser till att ha rena vilodagar i veckan. 
  • Jag ber om hjälp.


SAKER ATT JOBBA MED UNDER 2016:

För att undvika att jag går sönder helt - kroppsligt och mentalt, använder jag mig av dessa verktyg för att leva upp till mina budord.
  • Vila med lediga tankar, inte oroa mig, älta eller tänka på det som borde göras. (minskad stress)
  • Jag skriver upp de tankar som påminner om saker som "bör" göras och släpper dem sen. Tar tag i dem när det är dags eller när jag har lust.
  • Jag letar upp saker att skratta åt, varje dag. Även om jag känner mig ledsen och modfälld. 
  • Jag ser till att ha stimuli och kreativitet i mitt liv (antingen via pyssel, fotopromenader eller umgänge med andra). 
  • Jag är tacksam för min familjesituation. 
  • Jag söker inte efter återbekräftelse.
  • Jag tränar och bygger upp min kropp
  • Jag säger inte nedlåtande saker till mig själv. Jag berättar inte om mig själv i negativa termer. 
  • Jag har inte andras eventuella tankar om mig som ett hinder i livet
  • Jag tar tag i saker och ting själv. Jag väntar inte på en vit riddare. 

ANNAS TANKAR OM STRESS
Långvarig stress äter upp kortisol - som är hormonet för vakenhet, motivation, minne och motorik. Trötthet, håglöshet och glömska kan vara orsaken till att din kropp slits.
Brist på kortisol kan också medföra brist på lugn- och trygghetshormonet progesteron.
Därtill påverkas förhållandet till östrogen - som i sin tur skapar nya obalanser.
Minskad kortisol påverkar sedan mängden serotonin och dopamin i kroppen.
När jag är stressad, fortsätter binjurarna att ösa ut adrenalin. De pumpar ut allt de orkar och medverkar till att jag inte orkar, att jag glömmer och missar och klantar mig. Så även om jag har ett fullt påslag av adrenalin - som gör att jag är uppe i varv - är jag samtidigt supertrött, för att jag inte kan sova.

Det är viktigt att se alla komponenter som bidrar till min stress. 
Alla hormoner påverkar varandra och även mig, min vakenhet, min värk, min energi, min inlärning, mitt minne och t ex min motorik.
Riskerna för klumpighetsskador är som störst när jag är som mest stressad. Då kan lilltån få sig en smäll i bordsbenet - eller vätskan i glaset kan åka ut över tangentbordet....

För att komma till bot med detta, måste jag ta en sak i taget. Ett symptom i taget. Symptom som värk, magbesvär, inflammationer, sömnsvårigheter, hormonella obalanser, energibrist, huvudvärk, hudproblem med mera.

Återställ kroppen med tillskott, krämer och t ex biokemiska reparationer. Påverka hormonerna och signalsubstanserna i rätt riktning.


Låt JAG DUGER bli ditt nya mantra. 
  • Jag gör det jag kan och det får banne mig vara BRA NOG. 
  • Om jag inte hinner eller orkar göra något, så beror det på att jag är överbelastad. Det kan jag inte anklagas eller skuldbeläggas för. 
  • Ta inte på dig offerkoftan och tänk att JAG måste fixa allt. Delegera.
  • Släpp kontrollen. Vila i att någon annan gör, på sitt sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar