lördag 26 december 2015

RECEPT - GLUTEN- OCH LAKTOSFRI MATPAJDEG

Jag hittade ett recept på pajdeg i bloggen Pernillas glutenfria. Jag tänkte prova denna deg för att göra en matpaj med grönsaker och fetaost. Återkommer med mer info senare...

Jag skall utforska Pernillas glutenfria blogg senare...

...


Här är ett recept på glutenfri pajdeg (från bloggen Gluten utesluten), som jag har modifierat något:
3 dl majsmjöl/durramjöl/teffamjöl
1 dl majsstärkelse/potatismjöl
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 st ägg
1½ dl havremjölk
50 g smör
½ tsk salt
1 tsk timjan
½ tsk mejram/oregano

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjölk och fiberhusk, häll i en matberedare och låt svälla i 10 minuter.
Blanda i de torra ingredienserna (mjölsorter, bakpulver och fiberhusk).
Häll i mjölet i fiberhusk- och mjölkblandningen - medan maskinen är i gång.
Blanda i smöret och arbeta till en deg.
Tillsätt ägget.
Låt degen stå i 10 minuter.
Tryck ut degen i en högkantad springform. Degen är kladdig, så använd baksidan av en sked för att pressa ut den i formen. Tänk på att breda ut degen rätt så tunt, i o m att degen kommer att likna ett grovt bröd i slutändan. Om du får deg över, kan du göra en mindre paj i en annan form :).
Pressa upp deg upp mot kanterna, så att inte äggstanningen rinner ut.

Smaksätt pajen med vad du önskar, t ex:
1 liten burk majskorn
½ finhackad broccoli
8 st delade småtomater
½ paket fetaost
100 g skinka/kalkon/bönor
100 g gratängost

Äggstanning:
Vispa ihop 4 ägg och 1½ dl havremjölk/laktosfri grädde.
Salta och krydda efter behag.
Häll smeten över grönsakerna.
Grädda mitt i ugnen 50 minuter.
Servera med sallad.

 


...

När jag satt och tuggade i mig mitt frö- och kesobröd, tänkte jag att det vore väl käckt om man kunde ha chiafrön i pajdegen... Sagt och gjort. Jag googlade fram följande recept, som jag hittade i bloggen Kristallklart.

MATPAJ MED CHIAFRÖN
1½ dl majs
2 dl rismjöl
100 g kallt smör - eller kokosfett
2 msk chiafrön
½ dl fiberhusk
§ tsk salt (himalaya)
2 msk kallt vatten

Gör så här:
Mixa majsen grovkornig i en matberedare.
Tillsätt rismjöl, smör eller kokosfett, chiafrön, fiberhusk och salt.
Häll i vatten medan matberedaren är i gång.
Krama ihop degen och plasta in den.
Ställ i kylen i 10 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.

Förbered det som skall vara i pajen...

Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper - till ca ½ cm tjock - och lägg i en pajform (26 cm i diameter).
Nagga botten med en gaffel.
Förgrädda mitt i ugnen i 10 minuter.

Vispa ihop äggstanningen: 
2 ägg
1½ dl havregrädde
1 dl havremjölk
salta och krydda efter behag

Fyll pajen med innehåll och häll äggstanningen över.
Toppa med riven ost.
Grädda i ugnen i ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar