lördag 19 december 2015

SARIS JORDNÖTSBOLLAR (hälsobollar)

Jag inspirerades av Jamie Olivers recept (Jamie's energy bites) när jag igår gjorde dessa jordnötskolakulor.  
Tanken var att jag skulle härma Jamies recept till punkt och pricka, men givetvis blev det som så att jag freestylade lite för mycket. Och så fick jag inte allt att bli som det skulle. Och så fick jag improvisera :). 
Men det blev ju bra ändå :).


Bilden är Jamie Olivers. Mina kulor blev lite mörkare, i o m att jag hade både ekologiska aprikoser (som är bruna) och dadlar (som också ger en brun färg åt degen). 


Här är receptet på mina jordnötsbollar (hälsobollar): 

100 g cashewnötter 
20 g sesamfrön
80 g torkade aprikoser
20 g puffat ris
4 cm ingefära
½ tsk kryddblandning (jag gjorde en egen mix med lika delar av kanel, muskotnöt, ingefära, nejlikor och kardemumma (mitt tillägg))
2 msk flytande honung
10 st färska dadlar (mitt tillägg)
3 msk jordnötssmör (mitt tillägg)
kokosflingor (mitt tillägg - att rulla kulorna i)

Rosta cashewnötter och sesamfrön i en stekpanna, tills de får lite färg. Häll upp på ett fat och låt svalna. 
Skala och riv ingefäran. 
Lägg allt i en matberedare och kör tills röran ser ut att kunna formas till kulor. 
Häll upp kokosflingor i en tallrik/burk. 
Forma 28 kulor med händerna. Rulla kulorna i kokosflingorna och lägg dem sedan i förvaringsburkar. Jag brukar frysa in en burk och ha den andra i kylen, så att det är smidigt att ta en kula som mellanmål. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar