tisdag 15 december 2015

SNART ÄR DET PLANERA JULMATEN

Woohoo... Snart är det dags att göra kålrotslåda.
Ååååh, vad jag gillar det.

Det smakar ju himmelskt gott, speciellt till något salt. Jag tror banne mig att jag skall ha halloumi i år, istället för skinka. Eller åtminstone inte köpa en hel skinka till oss två här hemma. Det är ju väldigt mycket kött för två personer.
Det jag läste om i morse var (i Cecilia Folkessons blogg), att det inte räcker att "bara" köpa en ekologisk skinka, i o m att den innehåller något som inte är bra för oss. Man bör leta efter en KRAV-märkt skinka. Det fanns dock inte överallt, så det blir till att leta. Och frågan är väl då, hur stor den är. Om den är kravmärkt, kanske skinkan är av bättre kvalitet, och då kanske jag kan tillåta mig att äta den också. Men frågan är väl hur. Jag får klura lite på hur jag lägger upp måltiderna den veckan.

Här är receptet på min kålrotslåda som jag gjorde förra året.

Utöver det, kommer jag nog att köpa färdig morotslåda. Men i o m att jag kommer på mig själv vid skrivandet av det, tänker jag på vad lådan innehåller. Om jag gör den själv, kan jag ju kontrollera ingredienserna lite bättre. Hmmm. Jag får nog tänka till lite. Kanske kan jag göra en rotsakslåda istället, med kokt råris och diverse tillbehör.

Och sen kommer leverlådan. Den har jag aldrig gjort själv, och kommer nog inte att göra det heller. Om jag får tag i den i butik, så köper jag den som den är.

Utöver det, kommer jag nog att skippa den köpta risgrynsgröten i år, i o m att jag blir så fasligt pruttig av den. Kanske kan jag göra min egen, med mandelmjölk :).

Jag får ta och leta upp alternativa recept till julmaten som, förhoppningsvis passar min mage :).

Sen vill jag ju ha mer grönsaker denna jul, till skillnad från andra jular. Brysselkål är givet. Jag får klura vidare kring vad mer man kan göra.
Och sen sötsaker... Well... Inget choklad, inga gröna kulor, inga vanliga bullar, kakor eller sådant. Om det skall vara något, så skall de vara hemmagjorda - utav bra kvalitet - och alternativmjöler - sötningsmedel.
Jag tänker på hälsobollar, hälsobars m m. Packade med nyttigheter :).

Har jag klarat av min födelsedag utan tårta, så skall jag nog klara av det här med :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar