tisdag 29 december 2015

TANKAR SOM FAR HIT OCH DIT...

Snart är det dags att fira in det nya året. Min kompis A kommer hit och då vill jag ha det fint och städat här hemma. Jag har röjt och pyntat om vartannat i några dagar nu. 

Samtidigt vill jag dämpa ångesten genom att köpa förvaringsmöbler, så att hemmet äntligen kan bli komplett med bra förvaring för skor, jackor, diverse bröte bakom sovrumsdörren en trevligt inredd hall och en funktionell möbel i toaletten. Det är mycket på en gång.
Jag intalar mig själv att det är bättre att stanna hemma. Att vara nöjd med det jag har. Jag försöker också lugna mig med att A har varit här förut och A vet hur det ser ut. Hon accepterar mig för den jag är - även om jag själv kämpar med det...

Men ändå vill jag passa på att ta vara på omstruktureringsenergin ångesten ger :-).
Det är dock inte ett lätt jobb, eftersom måtten i lägenheten begränsar mig vid möbelinköpen. Jag har undersökt alternativen hos både IKEA, Jysk och Jula, förutom Blocket, i om att det är de billigaste alternativen. I ett svagt ögonblick påminner jag mig om loppisar och skänkessidor på facebook, men det blir ju ett helt projekt att bara leta efter något som kan tänkas passa. OM jag sen skulle hitta något, uppstår nästa problem, och det är hur i helgoland jag skall få hem det i min lilla bil.

Efter en stund tar kylan i lägenheten ett grepp om mig varför jag bestämmer mig för att tända några värmeljus för att få upp värmen något. Det är dags att stilla det där jagande monstret jag har inom mig. Den som hela tiden säger att jag borde göra något. Då är det riktigt käckt att stanna upp och tända några ljus. Det känns lite meditativt :).

Jag funderar också på att åka till IKEA för att köpa extrahyllor till mina grunda BESTÅhyllor, för att kunna ställa in fler smålådor på ett praktiskt sätt i en redan existerande möbel. Men jag blir snål när jag ser att varje litet hyllplan kostar 50 kr/st. Det är ju banne mig inte klokt! Men men. Det är väl så det är.

Jag har också tagit mig i kragen och rensat bort sådant som gör att pysselavdelningen ser ansträngande överbelamrad ut, speciellt nu, när vi skall umgås här på nyårsafton. Och jag måste medge att det känns mycket, mycket bättre :).
Allt detta hoppas jag kunna ge en lugnande effekt på mig.

Jag har läst lite i boken Börja Leva och insett att jag är stressad. Väldigt stressad. Och det har jag nog varit länge. Alltför länge.
Det är dags att rensa, omorganisera, nöja sig med vad jag har och bara vara nöjd med att "bara" vara.

I nästa stund tänker jag att det vore trevligt att ta sig ut med sambon, nu när han också råkar ha en ledig dag när jag har det. Tankarna går till att äta lunch på Göteborg Wok eller t ex Levadura. På båda ställena finns möjlighet att välja hyfsade måltider, med grillad kyckling och lite salladstillbehör. Göteborg Wok lockar mer, men det kostar också mer.
Men å andra sidan så finns det en helt fantastisk buffé man kan välja och vraka ur. Men som sagt... Allt friterat, sockrat o s v undviker jag som pesten. Kvar återstår t ex lax eller kyckling som kan grillas, diverse råa grönsaker som t ex blomkål, broccoli o s v - som kan förtäras råa - eller lämnas till kocken för direkttillagning.
Och frågan är väl om jag tycker att det är värt att betala drygt hundralappen per person, för en måltid... Jag kan ju med lätthet återskapa det som finns på restaurangen. Dessutom har jag mer kontroll över vad jag stoppar i mig, om jag äter den mat jag lagat här hemma :).

Och i nästa stund tänker jag att jag skulle vilja börja röja i källaren, rensa ut sådant som kan skänkas till Emmaus o s v. Och därefter tänker jag att jag skulle vilja börja rensa bland mina scrapsaker, så att myckenheten inte sväljer mig hel.

Som du ser... Många tankar på en och samma gång.



Bilden är hittad här.

Och i o m att jag skrivit detta, blir jag påmind om att jag inte ägnat en tanke på hur och när jag skall ge mig ut på en promenad.
Jag har också haft en tanke på att jag glömt av att inkludera nyponskalpulvret i min kost - i o m att jag skippat morgongröten, till förmån för keso- och fröbrödsmörgåsarna.

Jag har låtit alla stressrelaterade "måsten" ta över min hjärna.
Igen.

Det är dags att sluta överanalysera allt och bara släppa taget.
Och ta en sak i taget.
Ett steg i taget.
Pust.
Huh!

Men först, blir det nog en lätt lunch här hemma.



Psst...
Vågen visade 104 kg idag. Det är ju helt otroligt. Och steampunktunikan är ännu rymligare idag, till skillnad från hur den satt på julafton. Jag kunde ha på mig den hela dagen, utan att den klämde... :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar