lördag 12 december 2015

TVÅ NYA KOKBÖCKER OCH NYA INGREDIENSER

Idag är det lördag och jag skall strax iväg till jobbet.

Igår tog jag en tur till Kungälv för att hälsa på en kompis. Jag passade på att handla lite nya ingredienser... Men också två kokböcker. Jamie Olivers supermat och en annan bok som heter Clean cooking, av Elisabeth Johansson.

 >
Efter att ha läst igenom böckerna, är jag mer än nöjd med dem. Det finns massor av fina recept att prova sig fram genom livet med :).


Efter inköpet läste jag på mer om nyponskalpulver igår och blev häpen över alla fina egenskaper den för med sig. Den kan bl a lindra ledvärk, vilket jag tror att jag lider av...



Jag blandade en matsked pulver i min havregrynsgröt idag. Jag tillsatte även lite torkade tranbär, blåbär och svarta vinbär. Om jag inte äter nyttigt nu, så vet jag inte vad :).



Jag hoppas på att ledvärken har minskat inom en månad.

Vågen visade på 106,4 kg. En uppgång, alltså. Trist. Men det får jag väl räkna med, antar jag. Det är ju lite konstigt, kan tyckas, när jag inte äter något onyttigt, utan bara håller mig till ren och bra mat.

Jag har förberett maten inför helgens arbete...
En ny ingrediens är granatäpple och något slags bovete-knäcke. 
(Efter att ha smakat på granatäpplet - inser jag att det är en spännande frukt... Kärnorna bjuder på ett bra tuggmotstånd... Saften är lagom söt. Det gott att ha det på sallad eller att bara tugga på dem som de är :).)



LUNCH
grillad kyckling
spenatblad
fetaost
tomat
avokado

MIDDAG
böngryta
bovete- och majs-"bröd"

MELLANMÅL
1 st hälsoboll (finns på jobbet)
½ granatäpple
1 st gul kiwi

FRUKOST
havregrynsgröt (med linfrön, chiafrön, russin) - med tillägg av nyponskalmjöl, torkade tranbär, blåbär och svarta vinbär.

LUNCH
fiskgryta
potatis
tomat
bovete-bröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar