måndag 22 februari 2016

GLUTEN- OCH LAKTOSFRI ÄPPLEPAJ

Den senaste veckan har jag varit sugen på paj. Äpplepaj, alltså.

Sambon påminde mig om att vi har en rabarberpaj i frysen. Jag blev genast stressad av att veta att den fanns där. Jag tänkte tillbaka på den tiden när jag åt ohejdat. Vanligtvis delade sambon och jag på en sån paj på en kväll. Med vaniljsås till. Det måste ha blivit en hel del kalorier.
Och ju mer jag tänkte på överätandet, desto mer skärrad blev jag för att över huvud taget ta fram pajen ur frysen, utav rädsla att överäta och att inte känna mig nöjd med en liten, liten bit.
Därtill fasar jag för hur kroppen skall reagera på både socker och vitt mjöl. Det är ju inte värt ett dygnslångt pruttande. 


Till saken hör, att jag ju köpte en slow juicer från Coop Forum. Jag testade den samma dag, men blev besviken över att minst hälften av äpplena fastnade i själva "tröskverket". Sicket slöseri! Och inte blev det juice, utan en lös smoothielik konsistens.
Näe. Det blir inget med det.
Då gör jag hellre smoothies med min Vitamix 5200, där inget går till spillo :).

 

  

Men i o m att jag gick "all in" med äpplen, vid köpet av slow juicer-maskinen, så har jag ju en jädra massa äpplen här hemma. Jag vill inte att de skall gå till spillo, varför jag klurar på hur jag skall få till en gluten- och laktosfri äpplepaj med laktosfri vaniljsås utan socker och annat tjafs. 
Jag tänker mig att jag borde kunna ersätta vetemjölet med alternativa mjölsorter. Jag har t o m köpt ett paket färdig mjölmix (Lailas), för att underlätta det hela.

Jag har ju kokosmjölk och kokosgrädde hemma, tillsammans med vaniljpulver och kokossocker. Det borde kunna gå att göra något av det. Men sen kom jag ju att tänka på att jag har frusen mango. Kanske kan jag göra en mangosorbet av något slag med min vitamix 5200. Det är den en fena på, ju :).

...



RECEPT PÅ GLUTENFRI ÄPPLEPAJ
Här är ett recept på äpplepaj från Finax, som jag låter mig inspireras utav.
150 g smör
4 dl mjölmix
5 msk kokossocker (jag har minskat ned på mängden socker här, för att kunna ha lite över äpplena istället)
4-5 äpplen
(russin)
kanel
(kardemumma)
(ingefära)
(vaniljpulver)
kokossocker (att strö över äpplena)

Smält smöret.
Blanda samman mjöl, kokossocker.
Häll i smöret.
Skiva äpplena tunt och lägg dem i en form.
Lägg i russin.
Häll över kanel och kokossocker och blanda.
Smula degen över äpplena.
Grädda mitt i ugnen, på 225 grader, i 20-25 minuter. Sätt en plåt in i ugnen, lite ovanför pajen, så att den inte bränns vid.

...

Jag googlade lite på nätet och fann det här receptet för mangosorbet (bloggen heter 56 kilo).

RECEPT PÅ LAKTOSFRI MANGOSORBET
1 st banan
½ dl kokosmjölk eller vispgrädde (laktosfri, i mitt fall)
1 pkt frusen mango

Lägg ingredienserna i matberedaren/vitamix 5200 och kör tills allt blandats. Skopa upp direkt :). Det som blir över kan frysas in. Det är dock bra att tänka på att ta ut det lite innan man skall äta det.

Det borde väl bli gott på en äpplepaj med både äpplen, russin och kanel samt en "smuldeg" eller liknande ovanpå :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar