fredag 12 februari 2016

NYA SKOR OCH INLÄGG

Jag tog en tur till TeamSportia idag, för att göra ett par inlägg (e dynamic blue (649 kr (feb/2016)) som jag kan ha i ett par inneskor av luftigare karaktär, typ tofflor eller liknande. Det slutade med att jag skaffade mig både inlägg och nya skor, som motverkar pronation (foten lutar inåt när man går/springer) samt extremt bra dämpning under hela sulan. Därtill är skon extra komfortabel i o m att skon är sömlös (den är som en strumpa :) = mycket bekväm).
Vad jag inte tänkte på, när jag pratade om att jag ville ha en icke-varm sko, var att just dessa skor är extremt luftiga av sig. Jag gick ut med dem i -2 grader, vilket snabbt kändes av, i o m att luften bara svepte rätt in i skorna... Jösses, vad kallt det var! Men det bådar givetvis gott för vår, sommar och höst :), när temperaturen är lite högre...
Det hjälpte heller inte att ta på sig dubbla strumpor - i o m att det skon började skava mot det ömma på högerfoten.

Jag var emot skon till en början, för färgens skull. Jag gillar inte rosa. Men det räckte att jag stoppade fötterna i skorna för att jag skulle inse skons förträfflighet :).

Skon heter Asics gel-Kayano och är en löparsko.

Nya KAYANO väger 10 gram mindre för att varje steg ska bli lite lättare under långa maratonlopp. Den är utformad för att sitta lika skönt runt mittfoten som en strumpa och har en ovandel i nät som töjer sig efter foten. GEL-dämpning fram och bak skyddar foten från stötar medan mellansulan i FluidRide 2.0 ger svikt åt steget. En särskilt utformad FluidFit-ovandel i nät töjer sig efter foten och känns som en andra hud. Dra mindre vikt runt banan med nya, lättare KAYANO.

Säljaren Oliver var ödmjuk och kunnig och svarade lugnt och sansat på alla mina frågor :). Jag promenerade på ett löpband medan han filmade med sin mobil hur mina fötter betedde sig i de nya skorna med nya inlägg och i de gamla skorna med gamla inlägg. Det blev en märkbar skillnad med de nya inläggen och skorna och jag hoppas innerligt att de skall hjälpa mig att bli kvitt värken i både knän och fötter. För det är banne mig inte roligt att gå runt och ha det smärtsamt vid varje steg man tar.

Ju mer jag tänkte på och kände hur skönt det var att gå i de rosa skorna, kände jag att jag måste investera i ett par likadana för hemmabruk (inneskor) och ett annat par skor för utomhusbruk vintertid. Jag resonerade som så, att knäna kan bli bättre mycket fortare om jag har bra på fötterna i alla lägen, istället för enbart en tredjedel av tiden... 

...

Dagen efter tog jag mig till en annan Team Sportiabutik för att se om de hade ett annat sortiment. Jag valde ett par likadana rosa Asics (vågade inte annat - fötterna ska ha det bästa :)....) och en lite grövre, stabilare sko, som jag hoppas kan hjälpa mig att räta ut steget lite mer.

Jag aktiverade försäljaren ganska bra, i o m att många av de grövre skorna var för hårda runt hälen, vilket skavde mot ömheten i min högerfot :).
Jag berättade också att jag dagen innan köpt skor och inlägg och ville köpa två uppsättningar av både skor och inlägg. Jag frågade lite skämtsamt om jag kunde få mängdrabatt och det nappade hon på direkt :). 20% avdrag resulterade i 880 kr. Och det är verkligen inte illa :).

Så det är inte helt fel att våga pruta :).
Och nu känner jag mig riktigt redig, som har tänkt på fötternas bästa :). Nu bör promenaderna inomhus och utomhus inte skada mina fötter och knän...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar