söndag 28 februari 2016

STORKOKSRECEPT PÅ MIXAD LINSGRYTA

Linsgryta är gott. Och det är bra mat. Riktigt bra mat, i o m att både ingefära, chili och vitlök (supermat) finns med :).
Jag brukar höfta till ett recept med det jag har hemma. Jag brukar utgå från det här, men det går givetvis bra att ha de grönsaker man tycker om:

  • 3-4 morötter
  • 3-4 palsternackor
  • ½ rotselleri
  • 1 sötpotatis
  • 10 små potatisar
  • 1 röd chili
  • 1 tummestor bit ingefära
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 frp krossade tomater
  • 3 dl röda linser
  • 2-3 grönsaksbuljongtärningar
  • +4 l vatten (så att det täcker grönsakerna och mer därtill)


Kryddor efter smak och tycke... jag brukar ta rejält med kryddor, i o m att jag vill ha en mustig smak på grytan/soppan
  • chilipulver
  • cayennepeppar
  • curry
  • gurkmeja
  • kanel
  • kardemumma
  • paprikapulver
  • svartpeppar
  • vitpeppar
  • rödpeppar
  • salt
  • 2 msk jordnötssmör (läggs till i slutet)

Hacka allt i ungefär jämnstora bitar, förutom potatisen, som kan vara i större bitar.
Chili, ingefära och vitlök kan hackas mindre.
Häll i alla ingredienser förutom jordnötssmöret, som kommer in i slutet.
Låt koka i minst 2 timmar, på svag värme efter uppkok. Rör om emellanåt. (jordnötssmöret bidrar till att soppan fäster i botten)
Mixa allt med en stavmixer.
Servera med t ex riskaka/majskaka eller hembakt keso- och fröbröd eller liknande :). Igår tog min pysselvän L med sig hembakta frallor....


Här är mina favorit"riskakor":


De smakar supermumsigt med lite bregott och ost :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar