tisdag 3 maj 2016

GALLSTEN

Fredagen den 29 april
Jag sökte mig till vårdcentralen som jag listat mig på, för att få tillgång till en bra sjukgymnast. Jag förklarade symptomen och önskade att få något lugnande, i o m att det inte kändes bra i magen efter vistelsen på Sahlgrenska.
Jag mötte på en riktig "nurse Ratched" från Gökboetfilmen. En människa med otrevlig uppsyn och otrevligt uppträdande. Usch och fy.
Det enda råd jag fick, var att vara hemma några dagar.
Så jag fick sjukskriva mig, i o m att stressen bidrog till att obehagskänslan i magen inte gav med sig.
Jag har varit hård i magen, både när det gäller att kunna bajsa, men  även själva magen som sådan. Den är uppblåst som en trumma.

Måndagen den 2 maj
Jag besökte min gamla vårdcentral (drop-in-tid), för att se vad för råd och tips jag kunde få därifrån.
Läkaren tror, utifrån de symptom jag beskrivit, att det är gallstensanfall jag haft. Han skickar en remiss för ultraljudsundersökning. Om ytterligare åtgärder behövs, skickas det även en remiss till sjukhuset.
Jag fick hämta ut smärtstillande stilpiller, utifall att det kommer ett nytt anfall. Så det blir till att ha ännu fler tabletter i ryggsäcken, utifall att något händer.
Det var ju skönt på ett sätt att få reda på att smärtorna inte är inbillade - stressrelaterade.
Magen är fortfarande uppblåst som en trumma.

Under tiden skall jag tänka på att undvika lax (fet mat), äpplen och grönsaker med grönt skal. Därtill är det klokt att undvika mat som vid tidigare tillfällen skapat anfallen:

första gången: nyponpannkakor med frukt och bär (jag har för mig att jag stekte dem i kokosolja) (jag hade ätit kålpudding föregående kväll)
andra gången (på jobbet): grillad kyckling, currysås, jordnötter (currysåsen hade kokosgrädde)
tredje gången (på jobbet): korvsoppa + riskakor med ost (korvsoppan har buljongtärningar och riskakan har bregott)

Utöver det, kan det vara klokt att undvika följande: 
  • fet, rökt, stekt eller kolesterolrik mat (lax, ägg (pommes frites, avokado?, makrill i tomatsås?, bönor?, grädde)) - undvik mättat fett (bregott)
  • äpplen, gurka, päron, lök, paprika, rabarber, (sura maträtter?) (vindruvor?)
  • vissa läkemedel (kodein)
  • stora måltider sent på kvällen
   

Jag får läsa på mer, så att jag lär mig undvika saker som kan skapa gallstensanfall...
Sen undrar jag hur det är med kryddor... Ska jag även dra ned på dem?
Och avokado och nötter? Får jag äta dem?
Motion är bra och motverkar gallstensanfall :).

Tydligen är övervikt, snabb viktminskning och förhöjda fetthalter riskfaktorer för gallsten. Även fettsnål kost kan orsaka gallstensanfall. Det är heller inte säkert att det hjälper att äta fettrik kost, efter en period av fettsnål dito, i o m att du kanske redan har gallstenar, som vid produktionen av ny galla, kan börja vandra - vilket kan orsaka smärta. 

Och så ska man tydligen undvika följande:
vitkål
rödkål
kålrot

Och sen är väl frågan om jag kan äta lite grillad kyckling, om resten av tallriken har bra mat... t ex kokt ris, grönsaker m m, eller om det är ett absolut no-no på grillad kyckling och annat som är stekt, rökt eller allmänt fett?

LEVERRENING
Sanna Ehdin tipsar om leverrening. Frågan är väl om jag ska göra det så fort jag kan, eller om jag skall vänta på remissen först, för att se om det finns några gallstenar...
Det finns andra som också tipsar om leverrening. Här är en hemsida (kurera), som på ett bra sätt beskriver vad gallstenar är för något och hur man kan bli av med dem, med hjälp av Hulda Clarks leverreningsprocedur. Det som var nytt för mig, var att ALLA har gallstenar. En del märker av dem, medan andra inte gör det.

Instruktioner till Hulda Clark’s leverrening
Här kommer en lite förenklad variant av kuren. Instruktionerna till den riktiga kuren finns att läsa här, men jag har alltid gjort den som jag beskriver nedan.
Se till att ha olivolja, epsomsalt och grapefrukt hemma. 
Dag 1:
Förmiddag. Ät en lätt frukost och en lätt lunch, främst baserad på kolhydrater. Lite protein är ok, men undvik fett. Frukt, sallad, gröt eller müsli funkar alldeles utmärkt.
14.00 Ät och drick inget (förutom epsomsaltblandningen) efter denna tidpunkt.
Blanda i ordning 7,5 dl vatten och 4 msk epsomsalt som du ställer i kylen.
18.00 Drick 1,5-2 dl av lösningen. 
20.00 Drick 1,5-2 dl av lösningen.
(Du befinner dig nu enligt mig på det värsta stället i hela kuren. Hungrig och med en vidrig smak i munnen, magen full av vatten. Håll ut! Snart känns det bättre.)
21.45 Blanda ihop 1,5 dl olivolja med 2 dl färskpressad grapefrukt och skaka ihop blandningen kraftigt. Gör dig i ordning för sängen.
22.00 Drick oljeblandningen. (Halleluja! Att olja och grapefrukt kan smaka så gudomligt gott!)
Lägg dig direkt på rygg eller på höger sida i sängen och ligg alldeles stilla i minst tjugo minuter. Det är nu stenarna pressas ut ur gallblåsan och om du är känslig kan du nästan känna hur stenarna ploppar ur, utan att det gör det minsta ont.
Sov nu så gott det går.
Dag 2:
06:00-07:00. Drick 1,5-2 dl  epsomvätska, för att få en laxerande effekt.

08:00. Drick 1,5-2 dl epsomvätska, om du vill.
Försök sedan somna om och håll dig i närheten av toaletten. Stenarna kommer troligtvis inte första gångerna du går, utan efter några timmar.
10:00. Nu borde det börja komma stenar om du har några. Stenarna flyter på ytan och är grå, bruna, gröna eller rödaktiga. Kan komma fem eller hundrafem. De varierar alltså i både antal, storlek och färg. Fascineras och spola.
12:00 Nu kan du börja äta som vanligt igen. Ta det lite varligt i början bara. Magen bör vara som vanligt under eftermiddagen igen.
Heja dig! Du har just gjort din kropp en fantastisk tjänst!
GURKMEJA OCH SVARTPEPPAR
Det antas hjälpa med 1 msk gurkmeja och 1 krm-1 tsk svartpeppar i ett ½ glas vatten per dag.

Uppdatering... 6 maj, 2016
Jag har blandat gurkmeja och svartpeppar i min smoothie, som jag tar på morgonen. Gurkmejan antas ha bl a inflammationsdämpande egenskaper.
Jag känner dock, att urinen luktar kattkiss.
Jag kände också av en minskad smärta i knät, morgonen efter gurkmejasmoothien :).
Allt är värt ett försök, tänker jag :).
Kanske försvinner kattkiss-lukten efter att jag "renat" kroppen :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar