söndag 10 juli 2016

GLUTEN- OCH LAKTOSFRIA MOROTS- OCH VALNÖTSCUPKAKES (muffins)

Jag fick smaka på Leilas morots- och valnötsmuffins (morotscupkakes med valnötter), när pysselkompisen C hade bakat dem.
Det var en fantastiskt smakrik cupcake jag hade i min mun och jag ville gärna göra om receptet så att den passade mig och mina tarmar lite bättre :). I och med att jag inte använder vetemjöl och strösocker i samma utsträckning som Leila, får jag inte till jäsningen på samma sätt. Smaken är det dock inget fel på. Inte alls :). 

 

Jag skriver ned originalreceptet för och lägger in mina justeringar inom parentes, så kan "alla" nyttja receptet :).

INGREDIENSFÖRTECKNING:
12 st stora (Leilas recept) cupcakes (eller 14 st små (med låg bred kant på cupcake-formen (mitt recept))):

3 st ägg
(2) 3 dl strösocker (1 dl strösocker + 1 dl kokossocker)
3 dl vetemjöl (2 dl mandelmjöl + 1 dl rismjöl)
1 tsk vaniljsocker (3/4 tsk vaniljpulver)
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk malen ingefära
1½ dl solrosolja
4½ dl rårivna morötter
100 g grovkrossade valnötter

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram plåtar till stora cupcakes.
Lägg i pappersformer för stora cupcakes (jag hade låga dito från Ikea). 

(Skala) ansa och riv morötterna (Jag använde matberedare).
Grovhacka valnötterna (Jag använde matberedare).
Blanda ihop mjölsorter och kryddor i en egen skål.
Vispa ägg och strösocker pösigt i en egen skål. (Häll i resten av sockret och vispa igen).
Vänd ned de torra ingredienserna i smeten.
Tillsätt solrosolja, morötter och hasselnötter och rör om.
Lägg i smet i formarna (jag använde matsked och klickade i 2 matskedar i varje och fick det till 14 muffins).
Sätt gallret/plåten mitt i ugnen och ställ cupcakeformen på den. Grädda i 15 minuter.

SLUTSATS: 
De smakar himmelskt gott :).
De jäser inte.
De lossar fint från pappersformarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar