lördag 9 juli 2016

ITALIENSK BANANKAKA DE LUXE

Jag gjorde en annan variant av den italienska banankakan, som jag ursprungligen hittade i Anna Skippers blogg. Jag har gjort några justeringar i receptet, i o m att jag vill minska på sötman och öka på mängden juliga kryddor :).

(Extraingredienserna - från min tidigare version - är inom parentes.) 
4 st ägg
3/4 dl kokossocker
3 msk ljus sirap/honung
3-4 st bananer
(1 pkt frusen mango)
75-100 g smör
100 g mandel (hackad) (eller 1,3 dl mandelmjöl)
3½ dl rismjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
3 tsk kanel
2 tsk kardemumma
2 tsk ingefära
1 tsk kryddnejlika
(3/4 pkt frusna hallon och blåbär)

laktosfritt smör
glutenfria skorpmjöl

GÖR SÅ HÄR: 
Ta fram mangon och låt den tina under tiden du förbereder och tar fram t ex decilitermått, teskedsmått, tratt med vid mynning, slickepott m m. (Det gör inget om den hinner tina mer än halvvägs :)).
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram alla tillbehör som behövs för att baka kakan. 
Smält smör på låg värme. 
Pensla en rund springform och bröa formen med ströbröd.
Blanda ihop mjöl och kryddor (rismjöl, bikarbonat, bakpulver, kanel, kardemumma, ingefära och nejlikor) i en egen bunke. 
Krossa 100 g mandel i en matberedare med kniv. Flytta över mandelkrosset i en annan bunke. 
Kör ihop ägg, kokossocker och sirap/honung i en matberedare, med kniv. 
Skala och lägg i bananerna i matberedaren.
Lägg i mangobitarna.
Häll i mandelkrosset.
Häll i mjöl- och kryddblandningen (jag använde en tratt med stor mynning, för att skopa i mjölet med ett decilitermått :).)
Häll i smöret.
Vid det här laget är smeten ganska tjock, p g a den frusna mangon.
Skopa upp smet, t ex med en slickepott, och lägg det i springformen.
Varva med frusna bär.
Lägg i resten av smeten och ställ in formen i mitten av ugnen.
Grädda kakan i 40-50 minuter.
Bilden ovan visar att kakan är lite kladdig, efter 40 minuter i ugnen. Den var ännu kladdigare, efter att jag skurit upp den i frysvänliga bitar.
Det kan vara en god idé att låta den efterbaka i minst 20 minuter, under lock, på t ex 120 grader, eller liknande (för att inte torka ut kanterna). Man kan också tänka sig att den inte behöver så lång efter-tid, om man häller ut smeten i en större rektangulär panna - så att inte kanterna blir så höga... 

Låt kakan svalna i formen.

....

Första smakprovet, när kakan fortfarande var lite ljummen = En kaka med fyllig smak, varför jag väljer att kalla den Banankaka de Luxe :).
Jag har inte smakat på den kladdiga delen än... Kanske är det riktigt gott med kladdig banankaka de luxe :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar