lördag 2 juli 2016

OMSTRUKTURERING I LIVET, EFTER GALLSTENSBESVÄREN

Det blir till att rensa bort saker i livet, för att få tid att planera för alla måltider m m. Allt detta tänka nytt-tänkande, p g a gallstensanfallen, dränerar min energi. Det gör också att jag inte vågar mig ut på semester i ett annat land, om jag inte kan hyra en lägenhet med matlagningsmöjligheter, vill säga :).

Och i och med att jag har en lång väntan innan det eventuellt blir operation, gör att jag måste hitta ett sätt att hantera livet på.

Jag hittade ett blogginlägg (Camilla predikar) om kost vid gallstensbesvär (hon har fått info från en broschyr från Näringsterapeuterna).

LIVSMEDEL MED LITE FETT:
  • kokta grönsaker (tillredda i aluminiumfolie, soppor, lådor) (det är bättre att äta dem kokta än råa)
  • fullkornsgröt 
  • råris
  • fettfria mejeriprodukter (vet inte om det även finns laktosfria dito)
  • mager ost
  • magert kött (vilt-kött)
  • fisk
  • höns
  • ägg i matlagning/bakning (inte bara kokt?)
  • vatten - mineralvatten (utan bubblor - om det skapar en syrareaktion)
  • te
  • köttbuljong, fiskbuljong, grönsaksbuljong
  • måttligt med kryddor 



LIVSMEDEL SOM PASSAR DE FLESTA:
  • morot
  • rödbeta
  • tomat
  • bladsallad
  • kinakål
  • spenat
  • squash
  • aubergine
  • bär
  • frukter (inte syrliga)
  • torkad frukt
  • saft från bär och frukt
  • rabarber (är det inte för syrligt?)



LIVSMEDEL SOM KAN GE BESVÄR:

  • gurka
  • paprika
  • kålrot
  • rova
  • rädisa
  • kål överlag
  • surkål
  • lök
  • ärter
  • bönor
  • svamp
  • äpple
  • päron
  • melon
  • avokado
  • oliver
  • nybakt bröd/bulle
  • kaffe
  • alkohol
  • rökt mat
  • starkt kryddad mat
  • ättika



LIVSMEDEL SOM SKALL UNDVIKAS:

  • pommes frites
  • stekt potatis
  • chips och snacks
  • feta bakverk och efterrätter, wienerbröd
  • köttpiroger 
  • munkar
  • mördegskakor, småbröd
  • helmjölk
  • feta mjölkprodukter
  • fet ost
  • fett kött
  • korv (speciellt medvurst)
  • fisk i olja
  • lax
  • sill
  • äggula
  • smör
  • margarin
  • olja
  • feta såser
  • majonnäs
  • mandlar ???
  • nötter ???
  • choklad 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar