tisdag 5 juli 2016

RECEPT FÖR MATLAGNING PÅ ANNAN ORT

Det kan vara bra att vara förberedd inför semester och bortavistelser, genom att ha recept på favoriträtterna, så att man kan äta något magen klarar av :).
Jag bävar lite inför en danmarksresa som skall göras med jobbet, i o m att jag inte kan äta det som serveras under dagen... Och då tänker jag på allt från båtresan till vistelsen i Danmark och båtresan tillbaka. All mat är säkerligen stekt, vilket min mage inte tål.
Jag får helt enkelt träda in i mitt vuxna jag och ta med det jag behöver och hoppas på att jag kan få låna en microvågsugn någonstans, för att göra min morgongröt och kanske värma lunch/middag i Danmark eller på båten hem.
Värre skulle det vara på en utlandsresa, där det inte är så lätt att komma åt kyl och spis.
Huvva... Måtte jag få ordning på gallstenarna med mina medvetna kostval.

...

HAVREGRYNSGRÖT MED CHIAFRÖN OCH RUSSIN
1 dl havregryn
1 msk chiafrön
3 msk russin
salt
3 dl vatten

banan

Det kan vara käckt att ha ingredienserna i en påse - alternativt en mikrotålig bunke, utifall att du inte kommer åt att använda en kastrull. (Det hela slutade med att jag köpte 3 st värme-termosar, för mat...)

...


SAFFRANSRIS MED RUSSIN OCH CASHEWNÖTTER

Jag tycker oerhört mycket om det här saffransriset... Och ju mer jag skriver om receptet, desto fler tillbehör kommer jag att tänka på att lägga till... Och jag känner mig lättad, i o m att jag märker att jag inte enbart behöver äta grönsaksgrytor i ett, i o m att de gör mig oerhört gasig. 

2 dl basmatiris
4 dl vatten
½ tsk salt
½ påse saffran
2 dl russin
1 dl cashewnötter (+ ev. pinjenötter)
1½ msk smör (jag testade med liten mängd laktosfri bregott igår, och det verkar ha funkat bra)

valfritt: solrosfrön, pumpafrön, pinjenötter, andra nötter, kokosflingor, banan, andra frukter?
valfritt: avokado, tomat, rädisor, färska ärtor m m.

GÖR SÅ HÄR: 
Rosta cashewnötterna (+ pinjenötterna) i stekpanna.
Skölj riset.
Koka upp vatten, salt och saffran i en kastrull.
Smält smör i en annan kastrull och lägg i riset och rör om i några minuter.
Häll i russin.
Häll i vattnet och låt puttra på ettan (under lock) tills riset sugit åt sig vätskan.
Strössla med rostade cashewnötter, pinjenötter, solrosfrön, pumpafrön och andra nötter, om du så önskar.
Servera med grönsaker du gillar :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar