lördag 10 september 2016

GALLBLÅSAN ÄR BORTOPERERAD!

Jag hade en bokad tid för gallstensoperation till den 28 september 2016, men fick en återbudstid 20 dagar innan. Det var faktiskt riktigt bra, i o m att jag märkte att jag oroade mig på nätterna.
Jag opererades den 8 september och operationen gick bra.

Jag har värk i axlarna och är lite öm i magen, på tre ställen, i o m att titthålskirurgin har lämnat detta efter sig. Det gör ont när jag skall ta på mig skorna, och när jag lutar mig framåt vid, t ex skratt o s v.

En av mina framtänder har också fått en skada, då sjukhuspersonalen hade svårt att föra in något i munnen på mig, under narkosen... Jag får kontakta tandläkaren, så att de kan slipa till den.

Jag märker även av en liten viktökning, i o m att jag inte kunnat bajsa på några dagar.
Jag blir lite rädd för att börja gå upp i vikt igen, ofrivilligt och helt utan att jag äter mig till det. Jag har läst lite på internet och lärt mig att en del har gått upp mellan 7-25 kg, på relativt kort tid, och det är verkligen inte något jag vill uppleva. Jag har ju kämpat i 9 månader för att gå ned 23 kg.
Jag har ju varit så glad för att jag kommit ned till ca 83,5 kg och vill verkligen kunna fortsätta min hälsoresa på samma sätt. Jag vill ju kunna använda alla nya kläder som jag investerat i.

Men, jag har bestämt mig. Jag tänker inte börja tröstäta eller deppa ihop. Det är bara till att ta nya tag och promenera mera. Och den styrkan som jag inser att jag har inom mig, gör mig glad. Den hjälper mig att inte låta sötsuget vinna slaget. Jag ska gå segrande ur det här!
Jag tänker också hålla mig till en bra diet, utan att börja ösa kroppen full med sådant jag "saknat" under de gångna månaderna...
Jag tänker främst på pannkakor, stekt, friterad eller t ex rökt mat. Nähepp... Här skall inte börja ätas smörgåsar eller annan vetemjölsbaserad mat...

Jag kommer istället att ta vara på möjligheterna att laga vegetarisk och raw food-mat, för att jag anser att jag och min kropp är värda det bästa. Govindas mat gör mig lugn i magen och det vill jag gärna fortsätta äta, antingen på restaurang eller via egna experiment enligt deras kokbok :). Därutöver har jag ju införskaffat mig en hel drös med hälsosamma böcker för mitt framtida liv :).

Som det ser ut nu, får jag inte träna styrketräning, bada eller basta förrän såret är läkt. Jag tänker mig att det kan ta 2-3 veckor. Jag får ta det lilla lugna, på mitt vis :).
Jag var ute och promenerade igår, dagen efter operation, och det kändes på det stora hela bra. Det var soligt och härligt väder som jag verkligen ville ta vara på, med min väninna C.

Nu, den andra natten, har jag kunnat ligga på ena sidan, utan att det stramat och smärtat för mycket i högeraxeln. Det har lugnat mig något. Men jag har ändå svårt att sova hela natten. Jag vaknade vid 03:20-tiden idag. Och i o m att tankarna satte igång direkt, var det bara till att gå upp. Jag kan ju alltid lägga mig och vila senare på dagen, i o m att jag har två lediga dagar framför mig...
Och om jag inte känner mig riktigt bra, kan jag faktiskt kosta på mig att vara sjukskriven en dag till, utan att behöva vara rädd för att gå i konkurs...

Nu hoppas jag på att kunna aktivera skapandehjärnan idag, i o m att jag beställt hem lite nya stämplar och stansmallar, med både halloween- och jultema :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar